Microsoft Teams udvikler sig hele tiden. Her er 10 tips der giver dig flere muligheder for at bruge Teams.
1. Outlook-tilføjelse: Del med teams
Ofte oplever man at modtage mails, det er nødvendigt at diskutere med andre. Så er det nemt at sende hele mailen med vedhæftede filer direkte til en Teams-chat (individuel eller gruppe) og til en kanal.
E-mailen bliver derefter synlig for hele gruppen, og diskussionen kan foregå asynkront uden lange e-mail-tråde.
2. Gem beskeder og indlæg – læs senere
Du modtager ofte notifikationer, når du ikke selv har tid til at læse dem eller af forskellige årsager ønsker nemt at kunne tilgå informationerne senere. Så kan det være godt at vide, at du kan gemme et opslag eller en besked og nemt finde dem igen ved at trykke på dit profilbillede i højre hjørne af Teams.
3. Fastgør dokument / opret en fane fra dokumentet
Du arbejder ofte intensivt med bestemte specifikke dokumenter i en periode og ønsker dem så let tilgængelige som muligt for hele teamet. Det kan være en budgetfil, en præsentation til et kommende kundemøde eller andet. Lav en fane ud af dokumentet, så du altid har den lige ved hånden. Alternativt kan du fastgøre dokumenter til toppen af dokumentfanen.
4. Nyt møde direkte i chatten
Hvis du i en chat med en eller flere personer føler, at “det ville være godt at have et møde”, er der en hurtig knap til det direkte i chatten. Ved siden af symboler som vedhæftning af dokumenter og gifs er der også et lille kalenderikon. Tryk på det, og der oprettes øjeblikkeligt et møde med deltagerne i chatten. Nemt!
5. Flyt mødet/samtalen mellem enheder under mødet
Nogle gange har man brug for at flytte sig under mødet, et møde trækker ud, og du må gå. Det er meget praktisk at kunne overføre et møde mellem enheder, f.eks. fra computeren til mobiltelefonen for at kunne starte mødet/tage mødets afslutning “på farten”.
6. Søg i chats
Det er ret enkelt at søge i chats. Bare tryk på Ctrl + F, når du er i chatten, skriv dit søgeord og vupti!
7. Genvej 2
Ctrl + Shift + K: løft din hånd. På samme tema er der selvfølgelig også en genvej til at hæve og sænke hånden. Supernemt og med færre knaptryk.
8. Genvej 3
Ctrl + Shift + M: gå fra mute til at slå lyden til. Efter 2 år med masser af hjemmearbejde er mange bekendt med funktionen ”mute”. Når du ikke skal tale, kan du mute dig selv, og gør alle det, bliver mødet bare bedre. Brug: Ctrl + Shift + M i møder for hurtigt og nemt at gå fra mute til at slå lyden til.
9. Fastgør chatsamtaler
En super funktion! Du kan chatte med nogle mennesker oftere end andre, enten under et projekt eller bare af forskellige grunde. Det er meget praktisk at fastgøre disse chats, så de altid er synlige øverst i chatpanelet. Dette kan også gøres med Teams-grupper.
10. Notifikationer både på Teams-klienten på computeren og på mobilen
Nogle gange ønsker vi ikke at blive forstyrret, uanset om det er under et møde eller i fritiden. Så er det godt, at du kan indstille notifikationspræferencer både i Teams-klienten på computeren og appen på mobilen.